Erhverv Aarhus nyheder
27-08-2018

Erhverv Aarhus udpeget til ny taskforce

Hvordan kan udlandsdanskere markedsføre Danmark og danske virksomheder?


Mandag lancerede Copenhagen Capacity – sammen med Udenrigsministeriet og Danes Worldwide – en særlig taskforce, der skal se på, hvordan Danmark kan styrke båndet til danskere i udlandet og drage nytte af deres internationale netværk. Til stede ved lanceringen var også statsminister Lars Løkke Rasmussen, der i sin tale gav udtryk for sin fulde støtte til initiativet – og at han ser frem til at modtage taskforcens anbefalinger.
 
Den nye taskforce tæller 20 særligt udvalgte topfolk fra dansk forsknings- og erhvervsliv – herunder Flemming Besenbacher, Formand, Carlsberg Group og Carlsbergfondet, Brian Mikkelsen – administrerende direktør i Dansk Erhverv, og Bente Steffensen, direktør i Erhverv Aarhus.

"Vi er glade for at kunne repræsentere det brede østjyske erhvervsliv i denne taskforce. Internationalisering er et fokusområde hos Erhverv Aarhus, hvor vi med International Community og Repat in Denmark yder en indsats målrettet henholdsvis internationale tilflyttere og hjemvendte udlandsdanskere. Vi oplever, at erhvervslivet i stigende grad efterspørger internationale kompetencer, og derfor er det vigtigt, at vi har en stærk relation til de mange udlandsdanskere, som er vigtige ambassadører for Danmark ude i verden," fortæller Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus.
 

Besenbacher: Vi skal udnytte det store potentiale

"Der er et stort og uudnyttet potentiale for Danmark i de mange danskere, der bor og arbejder over hele verden. I taskforcen vil vi søge inspiration hos lande som Irland og Australien, der med succes har skabt en national strategi for samarbejdet med deres landsmænd, som bor og arbejder udenlands. Taskforcen vil se på, hvordan vi konkret kan skabe et stærkere og mere struktureret bånd til vores udlandsdanskere, der gerne vil være med til at åbne døre for Danmark," udtaler bestyrelsesformand for Carlsberg og Carlsbergfondet, Flemming Besenbacher, som er udnævnt til formand for taskforcen. 

Goodwill-ambassadør: Vi er en guldgrube for Danmark

Ideen til projektet er opstået i netværket ”Goodwill Ambassadors”, der drives af Copenhagen Capacity og Wonderful Copenhagen, og er et af de få eksisterende organiserede samarbejder med danskere i udlandet. Netværket består af 60 højtstående danske erhvervsfolk i udlandet, som på frivillig basis bruger deres netværk og erfaringer til at promovere Danmark, hvor de arbejder. En af dem er Lars Himmer, der til daglig leder bilgiganten Volkswagen i Rusland:

"En stor del af os danskere, der bor og arbejder i udlandet, er en guldgrube for Danmark. Ikke nok med, at vi kan åbne døre for små og mellemstore virksomheder, så er vi også vigtige repræsentanter for Danmark. Det glæder mig derfor, at man nu ser på, hvordan vi i højere grad kan tænkes ind i en national strategi, der både kommer os og Danmark til gode," udtaler Lars Himmer.
 
Taskforcen fremlægger sine anbefalinger i første kvartal af 2019.

Brug af cookies på erhvervaarhus.dk

Erhvervaarhus.dk gør brug af cookies. Ved at anvende websitet accepterer du websitets brug af cookies.

Du kan altid slette gemte cookies i din browsers indstillinger. Læs vores cookiepolitik.

Acceptér cookies