Erhverv Aarhus nyheder
12-03-2015

Gode råd til virksomheders ud- og hjemstationering på morgenseminar

Morgenseminar. Styrk din virksomheds ud- og hjemstationering

Repat in Denmark, der er et initiativ under International Community, afviklede tirsdag den 10. marts morgenseminaret ”Styrk din virksomheds ud- og hjemstationering”. Repat in Denmark er etableret af Erhverv Aarhus/International Community ud fra visionen om at skabe Danmarks førende netværksportal for hjemvendte udlandsdanskere.

Tak til alle deltagerne, der bidrog med gode spørgsmål, så der opstod en faglig dialog mellem oplægsholdere og tilhørere.
 

Oplæg om COWIs udstationeringsproces

Markedschef Henrik Bonnesen og projektchef Bent Alsted fra COWI fremlagde deres erfaringer med at være udstationeret. For dem begge var det så mange år siden, at COWI på daværende tidspunkt endnu ikke havde et udstationeringsprogram. Det betød, at de begge skulle tage hånd om mange af de praktiske faktorer omkring deres udstationering.

Som helhed var Henrik Bonnesen og Bent Alsteds ud- og hjemstationeringer vellykkede, men anerkender, at det langt fra er tilfældet for alle.

De fremhævede særligt to faktorer: Mange udstationerede medarbejdere oplever en følelse af, at deres virksomhed glemmer dem, så snart de er udrejst – ofte beskrevet med sætningen ”ude af syne, ude af sind”. Dernæst oplever mange problemer med reintegration i deres virksomhed, hvor de ikke føler, at der bliver taget højde for de erfaringer, de har gjort sig under udlandsopholdet.
 

Gode råd fra forfatteren til bogen ”Udstationeret”

Christian Nørgaard, Global Product Manager hos Xylem Inc., har på baggrund af egne erfaringer og interviews med 44 familier og enkeltpersoner skrevet bogen ”Udstationeret”, hvor han fremlægger sine resultater og løsningsforslag til typiske problemstillinger.

Resultaterne af Christian Nørgaards interviews viser, at det ofte ikke er de arbejdsmæssige forhold der skaber frustration under en udstationering, men nærmere praktiske forhold i relation til at finde bolig, skoler, foretage indkøb mv. Christian Nørgaard anbefaler derfor virksomheder, at de samarbejder med en relocation agent i det pågældende land, før udstationeringen finder sted.

Interviewrunden viser også, at når mange returnerer til Danmark, oplever de en uoverensstemmelse mellem, hvor meget de har udviklet sig under opholdet og virksomhedens syn på samme, hvilket stemmer overens med Henrik Bonnesen og Bent Alsteds erfaringer.

Faren er, at den hjemvendte medarbejder ikke får sat sine nye kompetencer i spil og derfor søger nyt arbejde eller oplever så stor en udlængsel, at vedkommende atter søger udenlands, uden at virksomheden får tilstrækkelig gavn af det globale udsyn og de internationale kompetencer, som medarbejderen har tilegnet sig.
 

Repat in Denmark

Formålet med Repat in Denmark er, at både medarbejder og virksomhed drager fælles fordel af medarbejderens internationale erfaringer og nyerhvervede kompetencer efter endt udstationering.

 

Brug af cookies på erhvervaarhus.dk

Erhvervaarhus.dk gør brug af cookies. Ved at anvende websitet accepterer du websitets brug af cookies.

Du kan altid slette gemte cookies i din browsers indstillinger. Læs vores cookiepolitik.

Acceptér cookies