Erhverv Aarhus - vi skaber værdi for virksomheder på tværs af erhverv, uddannelse, kultur og sport

Erhverv Aarhus nyheder
13-06-2018

Erhvervsliv og journalister skal kende hinandens arbejdsvilkår



Fanger medierne erhvervslivet eller erhvervslivet medierne? De spørgsmål satte Envision, Jyske Bank, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og Erhverv Aarhus fokus på den 12. juni 2018, hvor 50 erhvervsfolk fik et indblik i nutidens erhvervsjournalistik.


Falder samtalen på erhvervsliv og journalistik, kan det føles som et umage par. For mens virksomheder har et kommercielt sigte, ser journalister sig ofte som samfundets beskyttere. Det er imidlertid en unuanceret udlægning, fordi begge parter har vigtige og gensidige roller i samfundet – dem skal erhvervsjournalister kunne navigere i. 

Til Business & Media var dagens første oplægsholder erhvervsjournalist Solveig Bjørnestad, som tidligere har været vært på bl.a. Pengemagasinet og P1 Business. Hun mener, at journalister forholder sig mere positivt overfor erhvervslivet end nogensinde før, hvorfor erhvervsstoffet nu er en prioritet på flere redaktioner. Det udelukker dog ikke, at journalister forholder sig kritisk.
 

”Virksomheder skal tjene penge, men de skal også opføre sig ordentligt. Det er det, vi erhvervsjournalister beskæftiger os med. Derfor vil jeg opfordre erhvervslivet til at åbne sig og fortælle sandheden, for på sigt handler det ikke om, hvad de kan bruge medierne til, men hvad de kan gøre for samfundet,” siger Solveig Bjørnestad.

Der er altså en relation – måske endda et bytteforhold mellem erhvervsliv og medier. Det mener dagens anden indlægsholder Mads Hvitved Grand, pressechef hos Salling Group, som bl.a. oplever et skifte i mediernes evne til at sætte dagsordener. I dag kan forbrugere f.eks. tage emner op og sætte dagsordenen på sociale medier – det presser traditionelle medier til at levere hurtigere og mere, hvilket strider med en efterspørgsel på erhvervshistorier med substans.

”Nogle medier fanger erhvervslivet og prøver at forstå vores strategi, rolle og interesser. De må i den forbindelse gerne være kritiske, for kritik kan gøre os bedre til vores arbejde. Omvendt kan vi, som virksomheder, også blive bedre til at invitere medierne ind og vise vores berettigelse som en institution i samfundet,” fortæller Mads Hvitved Grand.  
                            
Forholdet mellem erhvervsliv og journalister er noget, som dagens tredje oplægsholder John Aalund, direktør for analyseinstituttet Aalund, har beskæftiget sig meget med. Gennem en større spørgeskemaundersøgelse fandt han, at 46,3 % af lederne i mindre virksomheder og 49,1 % af lederne i større virksomheder føler, at journalister ikke behandler dem ansvarligt i mediedækningen – det tyder på, at mens erhvervslivet skal åbne op, skal journalister arbejde for at genvinde tilliden.

Se Jyske Bank TVs reportage fra arrangementet nedenfor.


Næste Business & Media er den 13. september, så sæt kryds i kalenderen allerede nu.




 

Brug af cookies på erhvervaarhus.dk

Erhvervaarhus.dk gør brug af cookies. Ved at anvende websitet accepterer du websitets brug af cookies.

Du kan altid slette gemte cookies i din browsers indstillinger. Læs vores cookiepolitik.

Acceptér cookies