9. januar 2025

Høringssvar til Miljøkonsekvensvurdering af Marselistunnelen

Erhverv Aarhus følger byens udvikling med stor interesse og er positive over for byudviklingsprojekter, som medvirker til at styrke mobiliteten og sammenhængen i byen. Derfor har vi løbende været aktive fortalere for etableringen af en tunnel under Marselis Boulevard – oprindeligt som deltagere i forligskredsen om dækningsafgiften til finansiering af Marselistunnellen – og aktuelt både via klummer og tidligere høringssvar om Marselistunnelen, hvori vi har argumenteret for de mange positive effekter, som tunnellen vil have for byen, og gennem interessevaretagelsesarbejde med hjælp fra de kompetente medlemmer af vores udvalg for Byudvikling & Infrastruktur.

Vi har derfor også orienteret os i Vejdirektoratets miljøkonsekvensvurdering af Marselistunnelen. Hensigten med miljøkonsekvensvurderingen er at sikre det bedst mulige grundlag for Folketingets behandling af lovforslaget for en tunnel under Marselis Boulevard.

Indledende bemærkninger

Aarhus’ høje attraktionsniveau er et trækplaster for gæster og turister, for (internationale) medarbejdere og tilflyttere samt for virksomheder og arbejdspladser. Indbyggertallet i Aarhus Kommune er det seneste år steget med mere end 6.000 borgere. Aarhus er en by og en kommune i vækst. Det er yderst positivt, men det giver også nogle udfordringer, som vi er nødt til at håndtere.

En af de udfordringer, som vi bl.a. står over for i Aarhus som følge af den vækst, som byen oplever, er trængsel og lange transporttider. Derudover ligger der også en opgave i fortsat at højne bykvaliteten og byens attraktionsniveau, så væksten fortsætter. Oveni dette er Aarhus også begunstiget af Danmarks største erhvervshavn, hvor adgangen til og fra for både færgegæster og den tunge logistiktransport skal være så let og smidig som mulig. Og det er vores klare opfattelse, at en tunnel under Marselis Boulevard vil være gavnlig ift. disse udfordringer og forhold.

Ift. mobilitet og fremkommelighed i området omkring Marselis Boulevard og adgangen til og fra Aarhus Havn

En tunnel under Marselis Boulevard vil øge fremkommeligheden mellem Aarhus Havn og motorvejsnettet. I dag udgør Marselis Boulevard sammen med Åhavevej og Aarhus Syd Motorvejen forbindelsen fra Aarhus Havn til motorvej E45.

Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn, hvilket resulterer i store mængder tung trafik til og fra havnen. På strækningen mellem Strandvejen, hvor havnen ligger i forlængelse af, og Skanderborgvej kører ca. 20.000 biler og lastbiler i døgnet. En tunnel under Marselis Boulevard skal derfor afhjælpe dette trafikale pres og give en mere direkte forbindelse til havnen fra motorvejen.

Ift. bykvalitet og sammenhængen mellem byens sydlige områder, herunder Frederiksbjerg og Kongelunden

Etableringen af Marselistunnelen vil gøre det muligt at fredeliggøre den eksisterende boulevard, når den tunge transport føres under jorden. Det skal frigive plads til forbedrede færdselsforhold for gående, cyklister og den kollektive trafik. Ligeledes kan der med fordel indtænkes flere grønne områder, så byrummet omkring og langs Marselis Boulevard i højere grad forskønnes.

Dette vil ydermere medvirke til, området og den nye boulevard bliver et naturligt, roligt og trygt bindeled mellem byens sydlige områder – Frederiksbjerg og et af Danmarks største bynære, rekreative områder i form af Kongelunden – så vi på den måde skaber en mere sammenhængende og grøn by.

Kongelunden er desuden et område, som pt. er i stor udvikling. Og derfor giver det god mening at etablere tunnelen, så en fredeliggørelse af arealerne oven på muliggøres, og så samhørigheden mellem byen i syd, sports- og kulturscenen i Kongelunden og så det grønne og det blå i området styrkes. Det vil booste Aarhus’ brand som en sund, oplevelsesrig og grøn by.

Ift. anlægsfasen – med særligt fokus på trafikafviklingen i byen

Det glæder os at se, at man påtænker og regner på at etablere tunnelen i to tempi – en halvdel af tunnelen ad gangen – så det under anlægsperioden fortsat er muligt at transportere sig til og fra havnen via en tosporet vej på Marselis Boulevard (modsat nu, hvor strækningen er firesporet).

Etableringen af tunnelen vil dog – uanset denne todelte anlægsløsning – medføre, at dele af trafikken på Marselis Boulevard rykker andre steder hen. Derfor mener vi, at det er nødvendigt at etablere en eller flere aflastningsveje, som med fordel kan gøres permanente, så de også kan bruges, når Marselistunnelen og den nye boulevard står færdig.

I anlægsperioden anslås det bl.a., at trafikken på Strandvejen – en strækning, som i forvejen er presset – vil stige med 2.500 biler i døgnet nord for tunneludmundingen og med 1.500 biler i døgnet syd for tunneludmundingen. Trafikken på Skanderborgvej stiger med 3.500 biler i døgnet nord for Marselis Boulevard, med 1.000 biler i døgnet på De Mezas Vej og med 1.000 biler i døgnet på Skanderborgvej syd for Marselis Boulevard.

Derudover vil trafikken på Værkmestergade stige med 500 biler i døgnet. Og netop Værkmestergade, som løber i banegraven, bør forlænges, så vejen i stedet for at ende ved Søndre Ringvej-krydset fortsætter i østgående retning nede i banegraven, rundt om Langenæs-området og helt ud til Åhavevej.

En sådan løsning vil aflaste dele af det ekstra trafikale pres, som etableringen af tunnelen vil afstedkomme. Og så kunne man med fordel permanentgøre denne gennemgående korridor i banegraven fra Åhavevej til Sydhavnen, så den også er i funktion efter Marselistunnelen står færdig. Det anslås nemlig, at trafikken på Værkmestergade (i uændret forfatning) vil stige med yderligere 1.000 biler i døgnet, efter Marselistunnelen står færdig i 2040 – dvs. 1.500 ekstra biler i døgnet sammenlignet med nu.

Det vidner om, at der er behov for denne gennemgående korridor i tillæg til Marselistunnelen. Og ser man på tallene i miljøkonsekvensvurderingen, så tyder det desuden på, at det langt fra er nok med denne ene aflastningsvej/korridor. Det anslås bl.a., at trafikken på Strandvejen nord for tunneludmundingen vil stige med 8.500 biler i døgnet, efter tunnelen står færdig.

Samlet set glæder vi os over det store fokus på både at styrke mobilitet, bykvalitet og sammenhængskraft og ser frem til at følge den videre proces.

Erhverv Aarhus står naturligvis til rådighed for yderligere bemærkninger og bidrager også gerne i det fremtidige udviklingsarbejde.

Med venlig hilsen

Poul Dalsgaard

Direktør, Erhverv Aarhus

+45 4030 0020 | pd@erhvervaarhus.dk

Om Erhverv Aarhus:
Erhverv Aarhus er en erhvervsforening, der arbejder for et attraktivt erhvervsklima for alle i Aarhusregionen. Vi er summen af alle vores 500 medlemmer på tværs af brancher og størrelser. Erhverv Aarhus har eksisteret siden 1862 og fungerer i dag som en uafhængig privatdrevet og medlemsfinansieret forening med fokus på erhvervspolitisk interessevaretagelse og et stærkt netværk mellem medlemsvirksomhederne.