Høring om Marselistunnel: Vi bakker op om Aarhus Havns alternative forslag
Erhverv Aarhus har løbende været aktive fortalere for etableringen af en tunnel under Marselis Boulevard – oprindeligt som deltagere i forligskredsen om dækningsafgiften til finansiering af Marselistunnellen og aktuelt via klummer, høringssvar og løbende interessevaretagelsesarbejde med hjælp fra vores udvalg for Byudvikling & Infrastruktur.
Senest har vi taget initiativ til en række møder med Aarhus Havn og relevante beslutningstagere fra Aarhus Kommune vedr. den netop afsluttede høring om 'Forslag til lov om etablering af tunnel under Marselis Boulevard'. I den forbindelse har vi især drøftet, at hensynet til transporten – og særligt den tunge trafik – til og fra Danmarks største erhvervshavn bør prioriteres, når bl.a. arealerne ved Marselistunnellens østlige udmunding skal indrettes.
Vi deler Aarhus Havns betænkeligheder ved Vejdirektoratets forslag til krydsudformningen ved Marlistunnellen på Aarhus Havns areal. Forslaget understøtter ikke det overordnede formål og grundlag for Marselistunnellen – nemlig at føre især den tunge trafik væk fra gadeplan og ned under jorden og derved skabe en direkte forbindelse mellem E45 og Danmarks største erhvervshavn.
Vi bakker derfor op om Aarhus Havns høringssvar og det alternative forslag til udformningen af krydsene ved Marselistunnellens østlige udmunding, som Rambøll har udarbejdet for Aarhus Havn. Med denne alternative model vil man nemlig skabe en mere direkte og effektiv adgang via tunnelen til og fra havnearealerne.