WakeupData har siden 2014 hjulpet brands med at øge deres digitale synlighed og nå deres kunder der, hvor de er mest aktive: På digitale handelsplatforme, i søgemaskiner og på sociale medier. En succesfuld forretning, som samtidig har ført til et behov for at arbejde med WakeupDatas egen synlighed, så virksomheden fortsat kunne tiltrække den nødvendige arbejdskraft og nye kunder, fortæller administrerende direktør hos WakeupData iEva Lauridsen.
“Vi overvejede forskellige tiltag. For eksempel var flere medarbejdere interesserede i at dele deres ekspertise online som Thought Leaders, hvilket har stort potentiale til at inspirere kunder og tiltrække nye talenter,” fortæller hun.
Derfor indgik hun et samarbejde med HEADSTART-teamet hos Erhverv Aarhus med ønsket om at få skabt en vision for en intern employee advocacy-strategi (hvilket vil sige en strategi for, hvordan WakeupData bedst kunne bruge deres medarbejderes egne historier og viden i synliggørelsen af virksomheden.) En strategi, der skulle gøre medarbejderne til ambassadører for virksomheden – og i sidste ende styrke tiltrækningen af både arbejdskraft og kunder.
HEADSTART-teamet er en enhed, som har særligt fokus på at hjælpe virksomheder med branding og tiltrækning af international arbejdskraft. Blandt andet tilbyder teamet specialdesignede forløb tilpasset den enkelte virksomhed.
Spørger man iEva Lauridsen, om de har oplevet en forskel efter at have deltaget i forløbet, svarer hun:
"Headstart stod for at afholde en workshop hos os, der kickstartede indsatsen, og efter den havde vi meget fokus på at opfordre hinanden til at poste historier på sociale medier — blandt andet om, hvad vi arbejder på hos WakeupData, vores arbejdspladskultur og ved at dele vores faglige viden. Det kan være svært at finde tid til i en travl arbejdsdag, men især vores marketingansvarlige tog ansvaret for at holde os motiverede, så vi sammen kunne opretholde en stærk online tilstedeværelse”, fortæller hun og fortsætter:
"Det var virkelig nyttigt at få en ramme for, hvordan man arbejder med employee-advokacy på en mere struktureret måde, og samtidig få tips til, hvordan man kan udføre det, for eksempel ved at have regelmæssige møder for at arbejde på indholdet sammen."
Flere faktorer spiller ind for at opnå succesfuld inklusion af internationale talenter
På trods af sin beskedne størrelse har WakeupData altid haft en stærk international profil. Ud af de 15 ansatte på Aarhus-kontoret har kun seks dansk pas (hvoraf tre har dobbelt statsborgerskab), mens resten repræsenterer en mangfoldighed af lande som blandt andre Bulgarien, Rumænien, Iran og Ungarn.
Når det kommer til deres succes med at rekruttere internationale talenter, siger iEva Lauridsen:
"Det er en kombination af flere faktorer. Vi har, som nævnt med hjælp fra Headstart, haft fokus på at lade medarbejdernes egne historier skinne igennem, hvilket har givet positive resultater. Derudover er det vigtigt, at vi altid har prioriteret en inkluderende kultur. Jeg har tidligere arbejdet i virksomheder, der markedsførte sig som internationale, men hvor samtalerne hurtigt skiftede til dansk i uformelle sammenhænge – sådan er det ikke hos os," siger iEva Lauridsen og fortsætter:
"Vi tilbyder de samme vilkår for alle vores medarbejdere, uanset nationalitet, og vi kommunikerer altid på engelsk. Det er enormt vigtigt, at alle føler sig inkluderede. En medarbejder fortalte mig engang: ‘This is the only place where I wasn’t made awkward for being from Iran.' For os handler det ikke om, hvor du kommer fra, men om hvordan du bidrager til arbejdet og deler vores værdier."
Når fleksibilitet og tillid bliver en strategisk fordel
iEva Lauridsen understreger betydningen af fleksibilitet og tillid:
“Vi tilbyder hjemmearbejde og mulighed for at arbejde fra ens hjemland, hvis der er behov. Selvfølgelig fungerer samarbejdet bedst, når vi er på kontoret sammen, men vi gør vores bedste for at være fleksible, fordi vi ved, hvor svært det kan være at være langt væk fra sit hjem,” forklarer hun.
Ejer af WakeupData siden juni 2024, hollandske Channable, støtter også tilgangen. Alle medarbejdere har mulighed for at tage en 'workation' og arbejde hvor som helst i op til tre uger om året. Derudover, hvis ens forældre bor i et andet land, kan man få tre ekstra uger til at kombinere et familiebesøg med arbejde.
Alt i alt mener iEva Lauridsen, at resultaterne taler for sig selv:
"For at tiltrække internationale talenter er det vigtigt at have fokus på sit employer brand, 'walk the talk' og virkelig agere som en international virksomhed. Samtidig bør man vise medarbejderne tillid og tilbyde fleksibilitet, når det er muligt," afslutter hun.