I en tid, hvor manglen på kvalificeret arbejdskraft i Danmark stiger, bliver virksomheder i større grad nødsaget til at kigge andre veje for at sikre de rette kompetencer. B COOL A/S, en lokal maritim virksomhed i vækst, har vist vejen ved med stor succes at ansætte og integrere en brasiliansk ingeniør til salg af deres nyudviklede, klimavenlige CO2-køleanlæg. Men forud for ansættelsen lå mange overvejelser, som ledelsen valgte en lidt utraditionel tilgang til:
”Vi samlede alle vores medarbejdere omkring et bord, og havde lange, gode samtaler om, hvorvidt vi kunne magte opgaven”, fortæller CEO Ejner Brodersen. ”Vi vidste, at det ville kræve noget af os hver især, hvis ansættelsen skulle blive en succes for os og for medarbejderen”, fortsætter han.
Succesfuld integration handler ikke kun om sprog
En af de største udfordringer, B COOL A/S stod overfor, var spørgsmålet om sproget. Bruno Werner Corrêa, der kommer fra Brasilien, blev mødt med åbne arme af sin nye arbejdsplads, men det krævede både planlægning og tilvænning. "Det falder ikke os alle naturligt at smalltalke på engelsk ved kaffemaskinen, men vi besluttede at gøre forsøget. Derudover blev det bestemt, at al kommunikation på fællesmøder og i vigtige dokumenter som f.eks. medarbejderhåndbog og ISO-instruktioner, skulle være på engelsk," forklarer Ejner Brodersen.
Men succesfuld integration er mere end blot sproglig tilpasning. ”Det kræver en ekstra indsats at byde en kollega fra en anden verdensdel velkommen – både professionelt og socialt," udtaler Brodersen. Det blev derfor aftalt, at medarbejderne også skulle engagere sig i aktiviteter med den nye kollega efter arbejdstid.
Og noget tyder på, at B COOL A/S har fat i den lange ende. Undersøgelser viser nemlig, at Danmark rangerer blandt de ti lande i verden, hvor expats samlet set føler, det er sværest at slå sig ned. Det skyldes blandt andet en opfattelse af uvenlighed blandt den danske befolkning, at det er svært at få danske venner, og at expats generelt ikke føler sig velkomne.
Men spørger man Bruno Werner Corrêa selv, så handler det om at møde danskerne på deres egen banehalvdel – nemlig i sportsklubberne og foreningslivet: ”Efter en måned i Danmark blev jeg medlem af en stor, lokal tennisklub. Det fællesskab, vi har i klubben, betyder meget for mig, og det har spillet en stor rolle i forhold til at falde til i Danmark”.
En indgang til nye markeder
Før ansættelsen havde B COOL A/S – uden held – forsøgt en række tiltag for at få foden inden for på det sydamerikanske marked. Med tilgangen af en medarbejder med brasilianske sprogkundskaber og international erfaring blev visionen dog hurtigt til virkelighed: ”Først og fremmest har vi fået en dygtig og kompetent kollega ombord. Men derudover har Brunos internationale baggrund tilført os nye perspektiver samt en indsigt i andre kulturer og måder at drive forretning på. Og det har åbnet døren til nye markeder”, forklarer Ejner Brodersen.
I dag har B COOL A/S en række samarbejdspartnere og danske kunder i Sydamerika, som de før ansættelsen ikke kunne komme i nærheden af.
Ansøgningsprocessen var nemmere end frygtet
Mange virksomheder frygter, at processen med at ansætte en medarbejder fra et ikke-EU land er både tidskrævende og kompliceret. ”Jeg havde hørt, at det var et mareridt at ansøge gennem SIRI, men vi kastede os ud i det, og det hele forløb relativt gnidningsfrit. Godt fire måneder efter indsendelse af ansøgning om arbejds- og opholdstilladelse modtog vi en godkendelse, fortæller Ejner Brodersen.
To år senere kan B COOL A/S konstatere, at onboardingen af deres første internationale medarbejder har været en succes. "Det kræver ekstra ressourcer og en bevidst indsats fra både virksomheden og kollegaernes side, men resultatet taler for sig selv," udtaler Ejner Brodersen.
B COOL A/S har ikke blot fået en dygtig medarbejder, men har også styrket sin position som en global spiller på det maritime marked.