Ikke alene styrker internationale medarbejdere kommunikationen med udenlandske kunder, men de tilføjer også en unik multikulturel dimension til virksomhedens interne kultur. Sådan lyder det fra aarhusianske Aduro, som eksporterer hele 90 procent af deres produktion til forskellige europæiske lande, og hvor internationale medarbejdere har vist sig at være en vigtig faktor for at opbygge og vedligeholde stærke internationale kunderelationer.
Kundeservicechef Helle Kammer Riis forklarer:
”Den kulturelle indsigt gør en markant forskel i kundernes oplevelse af at blive taget godt imod. Det handler ikke kun om at kunne sproget, men også om at forstå de normer og forventninger, der kendetegner det pågældende marked.”
En mangfoldig kultur internt
Fordelene ved internationale medarbejdere begrænser sig dog ikke kun til kundekontakten. De bidrager også til at skabe en mangfoldig og rummelig virksomhedskultur internt, fremhæver Aduro.
”Det giver meget til kulturen, at der er plads til både danske, franske og tyske traditioner. Det skaber en arbejdsplads, hvor medarbejderne tager ansvar for hinandens trivsel – både på og uden for arbejdet,” forklarer Helle Kammer Riis.
Hun peger på et konkret eksempel, hvor et team spontant tog initiativ til at hjælpe en nyansat fra Bordeaux med at falde godt til i Danmark. Teamet bad om hans telefonnummer for at kunne støtte ham med praktiske ting og introducere ham til livet i Aarhus. Denne type sammenhold er ifølge Helle Kammer Riis kendetegnende for den positive effekt, en mangfoldig medarbejdergruppe kan have.
Hun fortæller endvidere, at de internationale medarbejdere er gode til at tippe hinanden om de lokale, kulturelle og sociale fællesskaber. Det betyder meget for fastholdelsen af medarbejderne, fordi de hurtigere får opbygget et socialt netværk og tilknytning til lokalområdet, påpeger Helle Kammer Riis.
Ærlighed som nøglen til succes
Selvom Aduro ser mange fordele ved at ansætte internationale medarbejdere, erkender virksomheden, at der også kan være udfordringer. Onboarding og fastholdelse kræver en bevidst indsats og ikke mindst ærlighed.
”Man skal sørge for at være ærlig om, hvad Danmark er, og hvad det vil sige at indgå på en dansk arbejdsplads. Det handler om at sælge, men ikke oversælge Danmark, hvis målet er, at medarbejderen skal blive her på lang sigt,” siger Helle Kammer Riis.
Det samme gælder den anden vej rundt. Helle Kammer Riis understreger, at det nemlig er mindst lige så vigtigt internt at klæde sin organisation på til at modtage internationale medarbejdere. Man skal være ærlig om, hvilke forandringer, der kommer til at være, og hvilken indsats, det kommer til at kræve for, at den nye medarbejder føler sig velkommen og som en del af fællesskabet:
”En ansættelse er ligesom et ægteskab. Begge parter skal være glade, hvis det skal fungere. Det kræver forståelse og tid, men det payoff det giver, er det hele værd,” afslutter Helle Kammer Riis.
Aduro udvikler, producerer og markedsfører brænde-, pille- og hybridovne samt biopejse og er specialister i at udvikle højteknologiske ovne med moderne forbrændingsprincipper, der samtidig er brugervenlige. Aduro har 52 medarbejdere.