Realisering af Marselistunnelen tager kæmpe skridt
Regeringen præsenterede i dag infrastrukturplanen "Danmark fremad". 160 mia. kroner er afsat til at binde Danmark stærkere sammen frem mod 2035.
Med i planen er bl.a. et trafikudspil vedr. Marselistunnelen. Man forventer at kunne øge statens bidrag til Marselistunnelen, fra de oprindelige 200 mio. kroner, som hidtil er blevet lovet, til et betragteligt større beløb. Dermed tyder meget på, at en Marselistunnel langt om længe bliver en realitet. Erhverv Aarhus er en af de oprindelige aftaleparter bag en bred politisk aftale om tunnelbyggeriet fra 2011.
Erhverv Aarhus' formand Terje Vammen udtaler:
”Vi har længe italesat behovet på vegne af erhvervslivet, da den vil give et strengt nødvendigt løft til regionens infrastruktur. Marselistunnelen er væsentlig for erhvervslivets transportmuligheder og afgørende for den positive udvikling i Danmarks anden vækstmotor."
Betydningen af Marselistunnelen bemærkes også af Jan Dam Poulsen, direktør for Blue Water Shipping, formand for Østjyske Speditører og bestyrelsesmedlem i Erhverv Aarhus:
"Aarhus Havn er Danmarks største erhvervshavn og realiseringen af disse to infrastrukturprojekter (Red. Marselistunnel og udvidelse af E45) vil være med til at effektivisere Danmarks fremtidige handel med udlandet. Det er en sejr ikke kun for transporterhvervet, men hele Danmarks erhvervsliv, at vi snart kan få spaden i jorden på Marselis Boulevard".
Finansminister Nicolai Wammen forventer at kunne lande et politisk flertal for aftalen om øget støtte til projektet inden sommerferien.
Læs Erhverv Aarhus’ udtalelser i Århus Stiftstidende her.
Læs Erhvervs Aarhus’ udtalelser til JP Aarhus her.