Marselistunnelen vil gavne både erhvervslivet og bymiljøet
Vi er i en spændende fase vedr. beslutningen om Marselistunnelen. Derfor har vi - og flere andre - fokus på, at italesætte behovet for tunnelen til relevante politikere og i pressen.
"Aarhus Havn er i fortsat vækst og planlægger at udvide havnens arealer frem mod 2060 for at imødekomme havnens kunders behov for arealer. Væksten på havnen har naturligvis betydning for mængden af trafik til og fra havneområdet, som i overvejende grad sker via Marselis Boulevard, i dag er det knap 3000 lastbiler i døgnet[..] I efteråret 2020 åbnede Molslinjens nye færgeterminal, og alene derved flyttes ca. 1,2 mio. biler årligt til Marselis Boulevard."
Sådan skriver Terje Vammen, formand for Erhverv Aarhus, sammen med parterne bag den oprindelige aftale om Marselistunnelen (bestående af en række lokale politikere og interesseorganisationer) i et debatindlæg i Stiften.
I et andet debatindlæg i Århus Stiftstidende slår Thomas Haber Borch, CEO for Aarhus Havn, og undertegnede ligeledes et slag for etableringen af tunnelen:
"Er Storebæltsbroen en succes? Ja! Er motorvejsnettet en succes? Ja! Bliver Marselistunnelen en succes? Ja!... Store infrastrukturprojekter afføder som regel både tilhængere og skeptikere, men når projekterne står færdig, er de fleste enige om, at det faktisk var en rigtig god idé at bygge dem – fordi effektivitet, fremkommelighed og sikkerhed er det vores samfund er formet af.
Foruden den positive effekt på trafikken og Aarhus Havn forventer vi også, at bymiljøet drager fordel af Marselistunnelen:
"Når vi får den firsporede vej reduceret til et spor i hver retning, giver det en mere sammenhængende by. Man vil blive forbløffet, når man ser det rum, vi får[..] Der bliver en masse plads, og man får ikke den massive trafikmur. Marselis Boulevard vil få karakter af en almindelig byvej. Der bliver mulighed for at fredeliggøre det område og måske lave noget mere grønt, når man fjerner halvdelen af asfalten" – citat fra JP Aarhus.
Ovenstående er blot et udsnit af den seneste tids mediedebat om Marselistunnelen. Debatten er præget af vidt forskelige syn på Marselistunnelen, og derfor er det også bemærkelsesværdigt, at Århus Stiftstidendes aktuelle meningsmåling viser markant opbakning til projektet på hele 87% af de afgivne stemmer. Uanset den procentuelle opbakning ser vi frem til det fortsatte arbejde med at sikre en Marselistunnel til gavn for erhvervslivet.
Læs debatindlægget med formand Terje Vammen m.fl. her.
Læs debatindlægget med Thomas Haber Borch og undertegnede her.