Erhverv Aarhus nyheder
15-11-2017

Når CEO’en går online: autenticitet er afgørende

Hvilke overvejelser skal man gøre sig, når man optræder på de sociale medier? Og hvilke muligheder og udfordringer opstår der, når CEO’en går online?
 
Disse spørgsmål var udgangspunktet for tre spændende indlæg og en efterfølgende livlig debat, da 90 deltagere fra erhvervslivet mødtes til Business & Media den 14. november med temaet ’Når CEO’en går online.’  
 
Astrid Gade Nielsen, kommunikationsdirektør ved Danish Crown, Kim Nøhr Skibsted, Group Vice President ved Grundfos, og Rune Kilden, byudvikler i Rune Kilden Management, delte alle ud af deres personlige erfaringer og strategier for, hvordan man som CEO skal agere online. 
 

 Virkelige historier giver en stærk platform og forståelse

 
De tre indlægsholdere var alle enige om, at CEO’en skal træde i karakter, når vedkommende går online. Det er noget, man lægger mærke til både som medarbejder og forbruger. Astrid Gade Nielsen pointerer, at det er vigtigt at overveje, hvilke medier man bruger og til hvilket formål.  Twitter, LinkedIn, Facebook og Instagram bruges alle til forskellige formål, men det vigtigste er at være autentisk i sin kommunikation. Hvis man som CEO er i stand til at være til stede, der hvor det foregår og præsentere en reel historie, har det en stor effekt på modtageren. Her kan man vise særlige og unikke sider af virksomheden og sit virke som CEO.   
 
Indlægsholderne var enige om, at brugen af sociale medier kan være en jungle. Der er meget støj, fordi alle ytrer sine meninger. Som CEO er det ikke nødvendigt at have en holdning til alt, men det er vigtigt at udtrykke sin mening, når det gælder ens mærkesager. 
 

Online tilstedeværelse giver mange muligheder, men også mange udfordringer

 
Ifølge Kim Nøhr Skibsted er der mange måder at bruge de sociale medier på, hvilket skaber helt nye muligheder. Allerede inden Mads Nipper startede som CEO ved Grundfos, var han aktiv online i form af blogindlæg på Grundfos’ intranet. Blogindlæggene handlede ikke kun om kompetencer og bedrifter, men om personlige interesser, hobbyer og familie. Dette var med til at skabe en tættere relation til flere personer end man ellers ville have nået ud til. 
 
På trods af de mange muligheder, giver en online tilstedeværelse også mange udfordringer. Mange medier har ændret fokus fra at handle om virksomheden til at handle om personen bag virksomheden.  Dette betyder, at alt hvad en CEO skriver privat kan uanfægtet trække tråde til virksomhedens image. Derfor skal man tænke over, hvordan man agerer online, både privat og på vegne af virksomheden. 
 
Jyske Bank TV har udarbejdet følgende Tv-reportage om arrangementet.
 
Vi ser frem til det næste Business & Media arrangement tirsdag den 16. januar 2018 kl. 08:00-10:00,hvor temaet er ’Kampen om indholdet.’ Følgende indlægsholdere er blevet offentliggjort: 
  •  Jacob Nybroe, chefredaktør for Jyllands-Posten
  • Peer H. Kristensen, direktør for VisitAarhus
Arrangementsrækken afvikles i samarbejde mellem Jyske Bank, Envision, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og Erhverv Aarhus.


 













 

Brug af cookies på erhvervaarhus.dk

Erhvervaarhus.dk gør brug af cookies. Ved at anvende websitet accepterer du websitets brug af cookies.

Du kan altid slette gemte cookies i din browsers indstillinger. Læs vores cookiepolitik.

Acceptér cookies